Stichting Marketing Enkhuizen

Stichting Marketing Enkhuizen zet zich in om Enkhuizen beter te profileren en onderscheidend op de kaart te blijven zetten. SME zorgt voor meer bekendheid, ontvangt en informeert bezoekers en bedrijven en streeft naar meer samenhang en bekendheid van het evenementenaanbod ten gunste van inwoners, bedrijven en bezoekers.

De door Stichting Marketing Enkhuizen gerunde VVV-informatiewinkel was vanaf 4 juni tot en met 31 oktober 7 dagen per week open om bezoekers te ontvangen en informeren.

In 2021 kwam de bezoekerseconomie in Enkhuizen traag op gang. Hotels hadden een nog
lagere bezetting, winkeliers en horeca hadden een kortstondig piekseizoen, recreatieve
ondernemers hadden een heel wisselend resultaat, attracties trokken minder bezoekers jaarrond
en havens hadden het in het hoogseizoen daarentegen drukker dan ooit.

Enkhuizen heeft flink last gehad van minder bezoekers afgelopen jaar. Landelijk waren er iets meer
binnenlandse toeristen dan in 2020, maar het aantal inkomende bezoekers waren in 2021 minder
dan in 2020 en naar schatting ruim driekwart minder dan voor de corona in 2019. Stichting
Marketing Enkhuizen heeft helaas ook last gehad van de crisis. Minder bezoekers en beperkende
maatregelen betekende minder ticketprovisie, minder omzet uit drukwerken, minder contributies,
minder groei en lagere advertentie-inkomsten. Daarnaast is de verwachte groei in partners uitgebleven, bedrijven zijn voorzichtiger geworden in hun uitgaven. Het aantal betalende leden nam in 2021 af, vooral door bedrijfsbeëindiging van diverse B&B’s, horeca en winkeliers.

Projecten 2021:

Een groot deel van de in het strategisch plan opgenomen projecten is uitgevoerd. Een aantal projecten werd niet uitgevoerd vanwege de beperkende maatregelen of afgenomen relevantie.

Online en social media zijn verder geoptimaliseerd, er zijn bloggers, vloggers en influencers ontvangen. Er werd intensief samengewerkt met Holland boven Amsterdam.

De nieuwe visuele identiteit werd verder vormgegeven en vertaald naar producten als een nieuw magazine, nieuwe wandelingen, plattegronden, vaarkaarten, blogs, video’s en webpagina’s.